Friday, April 6, 2012

SH


*ini ialah pengakuan separuh mati*

saya cemburu dengan rakan2 yang dapat belajar oversea! haha^^





lihatlah sekeliling, adakah anda melihat islam?
lihatlah pergaulan manusia di sekeliling anda, adakah anda melihat islam?
lihatlah pakaian mereka2 yang berada dekat dengan anda, adakah anda melihat islam?
lihatlah gaya hidup jiran2 anda, adakah anda melihat islam?
lihatlah media2 yang anda layari setiap hari, adakah anda melihat islam?

tidak? (eh, ke jawapannya ya? :P )


baru2 ni (eh bukan tadi ke? haha) saya pun selongkar lah internet ni untuk up-to date dengan rakan2 yang jauh di mata, dekat di depan screen laptop :P pencarian saya terhenti pada satu filem melayu yang baru saja keluar panggung tak berapa lama dulu, tertarik dengan tajuknya^^ terlihatlah figura lelaki yang berjubah putih dan berserban serta figura wanita berpurdah dalam cerita ni, wahh! kata saya dalam hati. tahniah kepada industri filem tempatan yg berjaya naik satu level dalam pembikinan filem bercorak islami (ok ini first impression!)


tak lama, ada jiran bilik sebelah datang menjenguk, sama2 melihat apa yg saya lihat. terkeluar komen2 yang berbunyi begini, 'tingginya sanggul perempuan tu, kenapa dia pakai purdah dengan sanggul tinggi2 ni?' dan 'eh dorang ni dah kahwin ke belum?'.


itulah pemahaman org islam di malaysia tentang islam. islam hanya pada pakai purdah dan serban, islam hanya pada solat jemaah kat masjid, islam hanya bila nak nikah, islam hanya pada hal talak dan cerai. islam kat malaysia masih kelabu, tak jelas, samar2 dibayangi adat dan kebiasaan!


umat memerlukan lebih ramai orang untuk menjadi penyedar kepada mereka, manusia itu kan selalu lupa, mereka kene selalu diingatkan (termasuk org yg tgh menaip ini). kawan2, mari kita sama2 menjalankan tanggungjawab shahadatul haq, sampaikan kebenaran itu walaupun 1 ayat. moga2 usaha yg tak seberapa ini mendapat perhatian Allah, kita kan hidup hanya untuk pleased Allah bukan?


2:40 'siapakah yg lebih zalim drpd orang yg sembunyikan kebenaran? ' :(


oh ye, industri perfileman juga memerlukan org2 yang punya fikrah untuk menerajuinya! moga filem2 yg dihasilkan dapat menunjukkan keindahan islam yg sebenar (berdasarkan Al-Quran dan hadis). jum jadi penerbit filem! eh


p/s: kenapa cemburu? kat oversea takde jalan kelabu, hanya hitam dan putih. haq dan batil. seriyes jeles!


2 comments:

NurKamillya said...

mmg best. tapi jalan hitam dan putih pun tetap boleh diperoeh di mana2. dengan tarbiyyah, kan..

blajar kat mane pun, kalau xikut tarbiyyah, xgune.,, stuju x?

bunga teluki said...

setuju :)

moga hati2 ini sentiasa berada dalam tarbiyyah. IA