Saturday, April 7, 2012

df yang sumpah panjang

(tak ingat bila) my beloved murabbi pernah bercerita, korang pelik tak bila ada parents yang tak kisah anak dia keluar lepak dengan kawan2 sampai pagi, tapi bila anak dia nak keluar pergi program selamatkan syria ke perhimpunan palestin ke, dorang tak bagi sebab takut terjebak dengan pengganas? nampak sangat propaganda barat dah berjaya mempengaruhi pemikiran maka ayah hari ni kan? *seriyes sedih :( *

tak tahu nak salahkan sape bila mak ayah sekarang tak faham islam sepenuhnya. adakah sebab tak pernah ada orang yg df pada mereka dulu sampai dorang tak faham? nak salahkan surat khabar dan media sekular ke yg duk cerita orang islam yg bermati-matian pertahankan agama dan negara sendiri itu pengganas?

lagi satu, mak ayah jadi tak percaya dengan anak sendiri. takut anak dia yang duk kumpul2 sama dengan akhawat, buat program kerohanian sama2 ni tetiba masuk parti politik yg 'tak menyokong kerajaan' itu. hah tak ke sedih tu? nak marah pun tak tau nak marah kat sape. sah2 la parents ni dah terdakyah oleh tulisan2 surat khabar setiap hari, well surat khabar sekular kan? (kalaulah saya berupaya mengharamkan penerbitan surat khabar itu. eh)

ini peringatan kepada saya juga kepada semua orang, islam bukan agama magik. islam takkan mampu difahami dengan sendirinya tanpa ada orang2 yang memahamkan meraka. menjadi tugas kita untuk tetap bermujahadah (tak putus asa) menyebarkan islam yang sebenarnya.

"katakanlah jika keluargamu, harta kekayaan yang kau usahakan lebih kau bimbangkan, dan rumah2 tempat tinggalmu yang lebih kau cintai daripada Allah dan rasulNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusannya, Dan Allah tak memberi petunjuk kpd orang2 yg fasik" 9:24

"Saya tak kisah jadi org yg asing, sbb kalau sy jd org yg asing maknanya saya dah penuhi ramalan hadith Rasulullah! Walawehh!" (inche gabanna, 2012)

p/s: orang asing = melakukan sesuatu yg orang kebiasaannya tak buat. eg: pakai tudung labuh dikala orang lain sibuk pakai tudung berfesyen-fesyen.

p/s: lagi sekali nak bitau, sekular itu memisahkan hal keagamaan dengan urusan pentadbiran, ekonomi dll. eg: org2 yang mengamalkan cara hidup islam itu dilabel sebagai penyokong parti 'itu' dan 'ini'. eh bukan semua orang islam kene amalkan cara hidup islam ke, kenapa discriminate? :)

No comments: